مراحل مقاله نویسی

نکات مربوط به ساختار ظاهاری مقاله علمی

1- تعیین موضوع

اولین مرحله برای نوشتن یک مقاله کامل انتخاب موضوع و عنوانی مناسب است، عنوان شما باید دارای کلمات کلیدی پژوهش شما باشد، معرف محتوای مقاله باشد.

2-چکیده

چکیده در واقع شناسه مقاله شما می باشد. معمولا هر مجله باتوجه به فرمت استانداردی که برای نگارش مقالات به نویسندگان ارائه می دهد، تعداد کلمات مشخص برای قسمت چکیده در نظر میگیرد (معمولا بین 250 تا 400).

ساختار چکیده: بیان مسئله(در حد یک خط)، هدف پژوهش، روش تحقیق، یافته ها و نتیجه گیری.

3-مقدمه

برای نگارش یک مقدمه کامل باید این نکته را در نطر داشته باشید که از اطلاعات زمینه ای کمتر استفاده کنید و در عین حال از موضوع اصلی دور نشوید، از ابهام و گزافه گویی بپرهیزید. (مقدمه نباید طولانی شود). در بعضی از فرمت ها پرسش و هدف تحقیق باید در انتهای مقدمه ذکر شود، پس باید مقدمه را به گونه ای پیش ببرید که در نهایت به ارائه هدف تحقیق برسید.

4- پیشینه تحقیق

در این قسمت شما باید مقالات و سایر تحقیقات مرتبط با موضوع و کلیدواژه های تحقیق خود را بیان کنید. بهتر است از تحقیق های چندسال اخیر استفاده شود. پیشینه تحقیق معمولا به صورت تحقیقات داخلی و خارجی بیان می شود. به این صورت که نام محقق یا محققین، موضوع تحقیق، روش به کار برده شده و نتایج تحقیق نهایت در حد یک پاراگراف بیان می شود.

5- روش تحقیق

در این قسمت باید شرح دهید که از چه روش یا ازمایشاتی برای انجام تحقیق استفاده کرده‌اید و دلیل منطقی برای استفاده از این روش‌ها را بیان نمایید. این بخش معمولا شامل معرفی جامعه آماری، نمونه، شیوه نمونه گیری، نحوه تهیه مواد آزمایشی، نحوه اندازه گیری، ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها (پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و…) و محاسبات انجام شده می‌باشد.

6- یافته‌های تحقیق

مهمترین بخش مقاله، یافته‌های تحقیق می باشد که بیشتر مورد توجه داوران مجله و محققان یا دانشجویانی است که با هدف انجام یک پژوهش مشابه به مقاله شما مراجعه می کنند. این بخش شامل بیان هدف پژوهش و فرضیات و پاسخ به این فرضیات، توصیف کلی نتایج، گزارش نتایج، مقایسه نتایج با پیش بینی‌های مدل و بیان مفاهیم و استباط‌های ممکن از نتایج به دست آماده می باشد.

7- نتیجه‌گیری

در این قسمت باید نتیجه کلی تحقیق، اهمیت و ضرورت آن و تفسیر نتایج را بیان کنید. معمولا در این بخش ابتدا کلیات کار مطرح شده و در نهایت به راهکار و هدف اصلی مقاله ختم میشود.

8- منابع

تمام منابع استفاده شده در متن در این قسمت به صورت کامل آورده میشود هر نشریه یا ژورنال فرمت منابع متفاوتی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *